A Közép-Nyírségi Önkormányzati Többcélú Kisebbségi Társulás 2010-ben nyújtotta be az „Integrált helyi programok a gyermekszegénység csökkentésére” című TÁMOP pályázatot, amelynek keretében 495 millió Ft támogatást nyert. A „Lehet jobb a gyerekeknek a Baktalórántházi Kistérségben” című projekt keretében három éven keresztül szerveznek nyári táborokat a kistérség hátrányos helyzetű gyermekei számára.
Idén augusztus 6-12. között Leveleken szerveztek olvasótábort. A tábor szakmai programjának elkészítésére, megszervezésére engem kért fel a Leveleki Ifjúságért Egyesület képviselője.
A leveleki Tó-centrum kempingje nagyszerű elhelyezést nyújtott a 26 résztvevő gyermek és a kísérő tanárok számára. A 6-6 ágyas szobákkal ellátott faházak kényelmes szállást biztosítottak.
A program augusztus 6-án délután kezdődött. Megérkezésünk után ismertettem a gyerekekkel a hét várható programjait, és megnyitottam a tábori mozgókönyvtárat, melyet a Baktalórántházi kistérség mozgó letéti állományából állítottam össze. Egy önként jelentkező gyermeket bíztam meg a tábor ideje alatt a könyvtárosi feladat ellátásával, és ismertettem a táborozókkal a beiratkozás és kölcsönzés szabályait.
Felkértem a táborozókat, hogy a foglalkozásokról minden nap írjanak egy rövid fogalmazást, melyben leírják, miről tanultak aznap, és mi a véleményük az elhangzott előadásokról. Ehhez a kísérő tanárok segítségét kértem.
Felhívtam a figyelmet a tábor zárónapjára szervezett Ki mit tud vetélkedőre, valamint Olvasónapló írására kértem a táborozókat.
Ezután Tompa György, a Jósa András Múzeum régésze tartott előadást a régészek munkájáról. A vetítéssel kísért előadáson elhangzottak kibővítették az 5. osztályos történelem órán tanultakat. A szemléltető anyagként hozott, Leveleken és környékén talált leletek segítségével megismerhették a gyerekek Levelek történelmi lelőhelyeit, az adott korban használt anyagokat, eszközöket.
Ezután egy csapatverseny keretében hasznosíthatták az előadáson szerzett új ismereteiket: az elrejtett leleteket kellett a csapatoknak megtalálni, majd részletes leírást, térképet, rajzot készíteni a „megtalált” tárgyról.
Másnap írástörténeti foglalkozással folytatódott a tábor. Máténé Németh Judit, a Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtár történelem-könyvtár szakos könyvtárosa ismertette meg a táborozókat az írás kialakulásának történetével, a képírástól hogyan jutottunk el a betűírásig. Különös figyelmet szentelt a magyarok ősi írásának, melyet a székelyek őriztek meg legtovább: a székely-magyar rovásírásnak.
Az elméleti ismertetés után a gyerekek a gyakorlatban is kipróbálhatták az ősi írást: először papíron gyakorolhatták a jelek írását, majd rejtvények, játékos feladatok megoldásával az olvasását begyakorhatták. Nehezen szokták meg a megszokottól eltérő, jobbról balra történő olvasást és írást, de nagy élményt jelentett számukra. Ezután könyvjelzőt készítettek, majd levegőn keményedő gyurmából készítettek medált, amelybe mindenki rováspálcával belerótta a saját nevét rovásírással. A nyakba akasztható medált még a tábor végén is viselték.
Szerdán a szomszédos Magyra látogattak a gyerekek, ahol hétpróbán vettek részt. Nagy sikert aratott az íjászkodás és a lovaglás.
Csütörtökön egy rendhagyó biológia órán vehettek részt a táborozók Kovács Zoltánné, nyugdíjas biológia szakos tanárnővel. A leveleki tó partján sétálva ismerkedtek meg az ott élő növényekkel, állatokkal. A távolabbi, illetve nehezen megközelíthető helyeken lévő növényeket távcső segítségével mutatta be a tanárnő.
A táborba visszatérve mikroszkóppal vizsgálhatták meg a növényeket, zöldmoszat-tenyészetet. Ezután a gyógy- és fűszernövények felhasználásáról beszélt. (A lányok főleg a kozmetikai célokra felhasználható növényekről jegyzeteltek lelkesen.)
Nagy sikert aratott az állati legekről összeállított ismertető, lelkesen találgatták a gyerekek, melyik állatnak van pl. a legnagyobb szeme, vagy melyik él a legtovább. Sok új ismeretet szerezhettek a növények és állatok őshazájával kapcsolatos kvízjátékból is.
Végül olyan dalokat gyűjtöttek össze, amelyekben növények és állatok szerepelnek, közösen el is énekelték azokat, a Csigatáncot el is táncolták.
Pénteken a betyárokról szerezhettek új ismereteket Tóth-Czakó Andrea, a Móricz Zsigmond Megyei és Városi Könyvtár magyar-könyvtár szakos könyvtárosa és Tóth Zsolt nevelőtanár segítségével. Bemutatták a történelmi hátteret, a betyárokhoz kapcsolódó legendákat, mondákat, verseket olvastak fel, dalokat hallgattak meg. A bemutatott könyveket lelkesen lapozgatták a gyerekek.
Csapatmunka keretében elhelyezték a térképen a legendás betyárokat, rajzot készítettek a betyárok öltözékéről, puzzle-képet raktak ki, majd maguk is kis történeteket írtak megadott szavak felhasználásával. Keresztrejtvény és totó kitöltésével mélyíthették el új ismereteiket.
Szombaton Kósa Ilona, magyar-könyvtár szakos tanár segítségével ismerkedhettek meg a vámpírmítoszok eredetével, történelmi hátterével. Bemutatta a legenda alapjául szolgáló Vlad Tepes vajdát, az első Drakula történet szerzőjét, Bram Stokert, legendás színészeket és filmeket, majd a mai sikerkönyvekről, ezek íróiról, a regények keletkezésének körülményeiről beszélt. Megtekinthettek filmbejátszásokat, vámpíros reklámfilmeket, az internetes boltok vámpíros dísztárgyait.
Csapatmunkában összeállítottak egy puzzle-t, majd a kialakult képről kellett egy történetet kitalálniuk, melyet aztán egy csapattag felolvasott. Nagy sikert arattak ezek a történetek. Ezután egyénileg töltöttek ki totót, keresztrejtvényt, igaz-hamis választós feladatlapot.
Vasárnap a tábor zárásaként a „Ki mit tud” ra jelentkezőket hallgattuk meg. Egy csapat egy kis színdarabbal készült, egy másik csapat pedig egy tánccal. Ezután közösen előadtak egy, a táborban tanult dalt.
Ezután került sor az eredményhirdetésre, és a jutalmak kiosztására. A Ki mit tud résztvevői és a csapatjátékok nyertesei ajándékcsomagot kaptak. Az egész hét teljesítményét figyelembe véve a legaktívabb, legjobban teljesítő gyerekek könyvjutalomban részesültek, majd díjaztuk az olvasónaplót beadó gyerekeket is.
Végül a hét élményeiről rajzot készítettek a gyerekek, amelyekből egy közös plakát készült. A táborzáró nap eseményeit a Baktalórántházi TV is rögzítette.
A szakmai programok mellett jutott idő egyébre is: voltak a gyerekek biciklitúrán, melynek során Levelek és Nyíribrony nevezetességeivel ismerkedhettek meg, kézműves foglalkozás keretében megtanulhatták a kosárfonást, aszfaltrajzversenyen és ügyességi játékokon mérhették össze tudásukat, de a legnagyobb élményt a strandolás jelentette.
A tábor nagy élményt jelentett a hátrányos helyzetű gyerekek számára. A pályázati forrás lehetővé tette, hogy egyforma pólót, fürdőruhát és egyéb ajándékokat kapjanak, a szabadidős programokon ügyességüket fejleszthették, a szakmai programokon sok új ismeretet szerezhettek. Az igénykeltés, olvasóvá nevelés lehetőséget nyújthat számukra, hogy kiemelkedjenek, leküzdjék hátrányos helyzetüket.